• گدای فاطمه (س) ( پنج شنبه 89/8/27 :: ساعت 12:4 عصر)

یا رب البیت الحرام...

روز چهارم حضور در مدینه... ساعت 6 صبح قرار بر این بود که به زیارت دوره بریم...نماز صبح رو توی حرم خوندیم و بعد از صبحانه راهی شدیم برای زیارت دوره...

اولین جایی که رفتیم کوه احد و مزار حمزه عموی پیامبر(ص) و شهدای جنگ احد...

احد نام کوهی است در شمال شهر مدینه که حدود چهار کیلومتر با مدینه فاصله دارد. این کوه سرخ رنگ است و بریدگی و قله ندارد. در نزدیکی آن مردم مدینه مزرعه و باغ داشته و دارند.
    رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: « احد جبل یحبنا و نحبه و هو علی باب من ابواب الجنه...» (احد کوهی است که ما را دوست می‌دارد و ما نیز او را دوست می‌داریم. در کنار احد یکی از درهای بهشت قرار دارد.)

شهرت کوه احد به دلیل جنگ احد است که در دامنه آن، میان سپاه اسلام و لشگر مشرکان قریش در گرفت. این نبرد که در هفتم شوال سال سوم هجرت روی داد، با پیروزی مشرکان و شکست تلخ یاران پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و شهادت 70 تن از مسلمانان از جمله حضرت حمزه، عموی پیامبر، پایان یافت. اکنون نیز مقبره شهیدان جنگ احد در پایین کوه احد، زیارتگاه مسلمانان است.

کوه احد

مزار حمزه

بعد از کوه احد به سمت مساجد سبعه و محل جنگ احزاب(خندق) رفتیم...

مساجد سبعه یا هفتگانه: شهرت هفت مسجد در شمال غربى مدینه در دامنه و بالاى کوه سلع در منطقه عملیاتى غزوه خندق (احزاب)... این مساجد را به یادبود افرادى که در آن جا در سنگر بوده اند و یا نماز خوانده اند ساختند... از این میان شش مسجد فتح (در این مسجد بود که رسول خدا (ص) در جنگ خندق  برمشرکان نفرین کرد و آنان شکست خوردند)، مسجد على(ع)، مسجد فاطمه(س)، مسجد سلمان، مسجد ابوبکر، مسجد عمر (یعنى مساجد سته) در این منطقه مشخص اند و هفتمین مسجد را برخى مسجد عثمان مى دانند (که تخریب شده) و بعضى مسجد ذوقبلتین...

مسجد حضرت زهرا(س)

مسجد فتح

مسجد سلمان

تمامی این مسجدها رو به خراب شدن بود و به جای آنها در حال ساخت مسجد جدیدی بودند...

مسجد جدید سبعه

مقصد بعدی مسجد ذو قبلتین بود...

مسجد قبلتین ـ متعلق به طایفة بنو سلمه ـ از مساجد بسیار قدیمی در غرب مدینه است که به دلیل ارتباط آن با تغییر قبله، باید زمان بنای آن، در دو سال نخست هجری باشد. این مسجد بدان جهت که در میان طایفه‌ی بنو سلمه بوده، به نام «مسجد بنی سلمه» نیز مشهور است.
    مسأله‌ی تغییر قبله در 25 شعبان سال دوم هجرت (یا بنا بر قول دیگر 15رجب آن سال) روی داد.
    تا پیش از آن، مسلمانان به سوی بیت‌المقدس نماز می‌خواندند. آن چه سبب تغییر قبله شد، طعنه‌ی یهودیان بر مسلمانان این بود که شما قبله ندارید و یا به قبله‌ی ما نماز می‌گذارید! این طعنه، سبب آزردگی رسول خدا و مسلمانان گردید.
    آمده است که رسول خدا به زیارت زنی از بنی‌سلمه به نام اُمُّ بِشْر ـ که به تازگی فرزندش در گذشته بود- رفت، وقتی ظهر شد حضرت با اصحاب خود در محل این مسجد نماز خواند. پس از سپری شدن دو رکعت نماز، به رسول‌خدا امر شد تا به سمت کعبه بایستد. رسول خدا به سمت کعبه برگشت و به همین دلیل آن مسجد را مسجد ذوقبلتین گفتند.
    یک نقل تاریخی حکایت از آن دارد که حکم تغییر قبله در وسط نماز ابلاغ شد و نمازگزاران دو رکعت از نماز ظهر را به سوی بیت‌المدس و دو رکعت بعدی را به سوی کعبه خواندند. خبر دیگری حکایت از آن دارد که حکم تغییر قبله میان نماز ظهر و عصر بود؛ به طوری که نمازگزاران نماز ظهر را به سوی بیت المقدس و نماز عصر را به سمت کعبه خواندند.

مسجد ذو قبلتین

آخرین جایی که رفتیم مسجد قبا بود...

هنگامی که رسول خدا (ص) از مکه به سوی مدینه هجرت می‌فرمود، پیش از وارد شدن به مدینه، مدت کوتاهی در قبا منتظر علی بن ابیطالب (ع)ماند. میزبان رسول خدا در قبا مربدی(به حیاط خلوت یا زمینی خارج از محوطه مسکونی خانه گفته می‌شود که به کار نگهداری شتر یا خرمن‌کوبی یا خشک کردن خرما می‌آید) در کنار خانه خود داشت.
    رسول خدا آن زمین را از او گرفت و در مدت اقامت خود در قبا، در آن مسجدی بنا کرد که به مسجد قبا معروف شد. خود پیامبر نیز در کار ساختن آن مسجد شرکت می‌فرمود و سنگ و مصالح می‌آورد. هنگامی که قبله مسلمانان از مسجد الاقصی به کعبه تغییر یافت، رسول خدا خود محراب جدید آن را به سوی کعبه ساخت.
    پیامبر پس از سکونت در مدینه نیز گاه سواره و گاه پیاده به آنجا می‌رفت و در آن نماز می‌خواند. او همواره بر فضیلت و شرافت این مسجد تأکید می‌کرد و می‌فرمود:«به جا آوردن دو رکعت نماز در مسجد قبا پاداش یک عمره را دارد.»

مسجد قبا

یکی از هم کاروانیامون یه هندوانه گرفت و قبل ازینکه وارد مسجد بشیم خوردیم!

بعد از زیارت دوره به سمت هتل رفتیم و سریع به سمت حرم رفتیم برای نماز ظهر و عصر... بر خلاف روزهای دیگه روضه نرفتم و مشغول قرآن خوندن شدم... ساعت نهار که شد رفتم هتل و ناهار خوردم... عده ای از کاروانمون میخواستن برن مسجد شیعیان...ما نرفتیم و رفتیم حرم و مشغول دعا و قرآن و نماز شدیم... شب هم بعد از شام رفتیم فروشگاه القمه تا بحث سوغاتی رو تمومش کنیم! دو سه ساعتی رو تلف کردیم و بعد هم به سمت هتل و خواب راهی شدیم!